معرفی بازفت (باژفت)
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

نویسنده و پژوهشگر: حسین چراغیان بختیاری

 

شهر بازفت با ادغام تلورد و چمنگلی تشکیل شده، به عبارت دیگر بخش بازفت به مرکزیت شهر بازفت است. برابر آمار رسمی بخش بازفت 15هزار نفر جمعیت،30 هزار عشایر عبوری، 72 روستا و در 115 کیلومتری شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بازفت ازدو قسمت بازفت بالا و بازفت پایین تشکیل شده ساکنین بازفت بالا به مرکزیت مازه سوخته و چبت شامل طوایف موری،منجزی، للری، ذلقی، سادات و غلام قطب الدین عبدالله ،بابادی گاشه، شیخ سلیمان احمد و چهارلنگ الهیاری می باشند و ساکنین بازفت پایین به مرکزیت تلورد(چم قلعه) و چمنگلی عمدتا ازطوایف، موری، شیخ رباط، کیارسی،ممبینی، سهید گورویی، بامدی و گندلی هستند، مردم بازفت در جریان جنگ ایران و عراق چند جانباز و دو شهید تقدیم به این آب و خاک کرده که مرقد سردار شهید محمد سلیمانی در قریه کچوز و شهید عزیز الله خیری در چمن گلی واقع است.
بازفت دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بسیار مطلوب، پاک و فرح بخش است و به لحاظ پوشش جنگل بلوط  دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوان از جمله،آبشار بهاری نیم ساعته، آبشار شیخ عالی، تنگ تلورد،چشمه سرده مورهره، رودخانه بازفت،کندیها و دره نمک نازی، رودخانه و دریاچه نازی،رودخانه و شیلات مورز و قلعه دهناش است.
بازفت در فصل بهار و زمستان مناظرچشم نواز و بی بدیلی از خلقت خداوندی را به نمایش می گذارد و زاگرس با شکوه زیبایی، مانایی و دلربایی آن را دوچندان می کند...!
طبیعت بازفت خواستگاه اصلی گونه های مختلف جانوری و گیاهان دارویی و از جمله قطب های تولید پروتئین کشور محسوب می‌شود متاسفانه تغییرات اقلیمی، و چرخه اکوسیستم‌، آزاربشری و شخم و شیار بومیان لطمات و خسارات جبران ناپذیری را به عرصه های جنگلی و مرتعی آن وارد کرده که نیازمند کارشناسی و اقدام عملی منابع طبیعی و محیط زیست است در غیر اینصورت رود خانه بازفت که از ارتفاعات زردکوه بختیاری و کوههای تاراز، لیله و کینو سرچشمه می‌گیرد به دلایل ذکر شده سبب طغیان رودخانه، فرسایش بیشتر خاک،هدر رفتن منابع آب منطقه و عمیق تر شدن دره بازفت خواهد شد...!

وجه تسمیه بازفت (باژفت) و تلورد

به رندی بگیریم  ز شهان باج
به باژفت پایین،ستانیم خراج

بازفت در طول تاریخ به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جادهای مالرو نقطه اتصال سرزمین های ییلاقی  و قشلاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است  و همواره در آن حکومت های محلی دایر و به رتق و فتق امور مردم مشغول بوده اند. براساس کاوش های صورت گرفته بر روی  سکه های بدست آمده از منطقه بازفت ضرب این سکه ها در دوران اسلامی و حکومت آل مظفر و اتابکان لربزرگ صورت گرفته است.
تسمیه بازفت اگر معنی عیلامی، اوستایی و زبان پهلوی نداشته باشد به نظر این حقیر نگارنده باژفت است. ( باژ + فَت ) که باژ به معنی باج و خراج و مالیات و پسوند (فَت) به معنی فراوان، عدیده، انبوه، بسیار و گران است،به احتمال زیاد این نام در دوران خلافت اسلامی و اتابکان لر به این منطقه اطلاق شده که بر اثر استعمال زیاد بصورت کنونی(بازفت) در آمده است. فردوسی علیه الرحمه می فرماید؛

 نگه کن که چندین ز کْند آوران
 بیارند    هر   سال   باژِ   گران

تَلورد (تَل+ورد) تَل در فرهنگ و لغت به معنی تپه، بلندی و  تودۀ بزرگ خاک یا شن است و پسوند ورد به معنی گل سرخ، و مترادف تپه های گل سرخ چمنگلی،شاید هم تل اشاره به قلعه چم دارد( قلعه تَل) که بر اثر تکرار واژه  تَلورد پدیدار گشته است... الله اعلم
بازفت و رودخانه آن همواره گلوگاه و محل بار انداز خیل عظیمی ازایلات کوچ رو بوده و بقایای قلعه چم (چمنگلی) و قلعه دهناش یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی و محل تحویل باژ و خراج به حکومت های وقت،خوانین و کلانتران بختیاری در این ناحیه محسوب شده است. ......شادباشید

ایام بکام

 

http://s13.picofile.com/file/8403428526/2136575_131.jpg

 

http://s13.picofile.com/file/8403428584/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%81%D8%AA.jpg


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 277
بازدید ماه : 1364
بازدید کل : 81816
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1